KODEKS ETYKI PRACOWNIKÓW DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ „SŁONECZNE WZGÓRZE” W RYJEWIE
Postanowienia wstępne
§ 1
- Kodeks Etyki pracowników Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie zwany dalej „Kodeksem Etyki”, zawiera zasady i wartości etyczne, wyznaczające standardy postępowania pracowników Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie, w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych a mających wpływ na zaufanie obywateli do działania instytucji publicznej.
- Szacunek dla tych wartości, przestrzeganie zasad i utrzymywanie wyznaczonych standardów ma służyć dobru mieszkańców Domu, tworzyć właściwe relacje pomiędzy pracownikami, jak i budować partnerskie stosunki pomiędzy mieszkańcami, pracownikami i rodzinami oraz resztą społeczeństwa.
Zasady ogólne
§ 2
- Ilekroć w niniejszym kodeksie jest mowa o:
- Domu Pomocy Społecznej – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie,
- Kodeksie – należy przez to rozumieć Kodeks Etyki Pracowników Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie,
- Pracownikach – należy przez to rozumieć Pracowników Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie.
- Pracownicy mają świadomość, że ich praca jest służbą publiczną, opiekuńczą i wspomagającą, a celem nadrzędnym jest dobro mieszkańców Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie.
- Kodeks wspiera działania Pracowników oparte na zasadach:
- praworządności,
- bezstronności i bezinteresowności,
- uczciwości i sprawiedliwości,
- odpowiedzialności,
- jawności,
- dbałości o dobre imię Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie i jego Pracowników,
- godnego zachowania w miejscu pracy i poza nim,
- uprzejmości i życzliwości w kontaktach z mieszkańcami i ich rodzinami, zwierzchnikami, współpracownikami i podwładnymi oraz z obywatelami,
- Ustala się procedurę corocznego przeglądu i monitoringu Kodeksu Etyki Pracowników Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie stanowiącą załącznik nr 1 do Kodeksu Etyki.
Wykonywanie zadań
§ 3
- Pracownicy realizują swoje obowiązki zawodowe w sposób nie budzący wątpliwości etycznych.
- Pracownicy dążą do osiągnięcia najlepszych rezultatów swojej pracy mając na względzie wnikliwe oraz rozważne kontynuowanie powierzonych im zadań.
- Pracownik nie uchyla się od przyjęcia odpowiedzialności za swoje postępowanie.
- Pracownik zobowiązany jest do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji uzyskanych w toku czynności służbowych.
- Pracownik dokłada wszelkich starań, aby jego postępowanie było jawne, zrozumiałe i wolne od podejrzeń o jakąkolwiek formę interesowności czy korupcji.
- Pracownik nie dopuszcza do podejrzeń o związek między interesem publicznym, a prywatnym.
- Pracownik nie demonstruje poufałości z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej, wystrzega się promowania jakichkolwiek grup interesu.
- Pracownik nie ulega wpływom i naciskom politycznym, które mogą prowadzić do działań stronniczych lub sprzecznych z interesem publicznym.
- Pracownik nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych lub osobistych, ani obietnic takich korzyści jak również nawet drobnych prezentów.
- W kontaktach ze współpracownikami, Pracownik powinien respektować ich doświadczenie i wiedzę.
- Pracownik powinien w sposób wszechstronny i odpowiedzialny współpracować z innymi pracownikami w celu wykonywania obowiązków zawodowych.
- Pracownik powinien dążyć do usprawnienia funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie i poprawy efektywności podejmowanych działań.
- W kontaktach z mieszkańcami i ich rodzinami Pracownik zachowuje się uprzejmie, jest pomocny, udziela odpowiedzi na skierowane do niego pytania wyczerpująco i dokładnie.
- Pracownik dba o dobre stosunki międzyludzkie, przestrzega zasad zachowania właściwych człowiekowi o wysokiej kulturze osobistej, w miejscu pracy i poza nim.
Odpowiedzialność
§ 4
- Pracownik zobowiązany jest przestrzegać Kodeksu Etyki i kierować się jego zasadami.
- Pracownik ponosi odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną za naruszenie zasad Kodeksu Etyki.
Postanowienia końcowe
§ 5
- Wskazane w Kodeksie Etyki zasady i wartości etyczne obowiązują wszystkich pracowników Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, wymiar czasu pracy oraz zajmowane stanowisko.
- Postanowienia niniejszego Kodeksu obowiązują również stażystów, praktykantów, wolontariuszy oraz inne osoby wykonujące pracę na rzecz Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie.
- Pracodawca zapoznaje z treścią Kodeksu wszystkich pracowników oraz każdego przyjmowanego do pracy pracownika przed rozpoczęciem przez niego pracy, a pracownik potwierdza znajomość Kodeksu swoim podpisem pod odpowiednim oświadczeniem (zał. nr 2), które zostaje załączone do jego akt osobowych.
- Kodeks zostanie podany do publicznej wiadomości, w celu poinformowania mieszkańców Domu, powiatu i gminy o standardach zachowania i wykonywania obowiązków służbowych przez Pracowników Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie.
PROCEDURA PRZEGLĄDU I MONITORINGU KODEKSU ETYKI PRACOWNIKÓW DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ „SŁONECZNE WZGÓRZE” W RYJEWIE
- Procedura corocznego przeglądu wewnętrznego i stałego monitoringu Kodeksu Etyki Pracowników Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie.
- Procedura corocznego przeglądu zewnętrznego i stałego monitoringu Kodeksu Etyki Pracowników Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie.
PROCEDURA COROCZNEGO PRZEGLĄDU WEWNĘTRZNEGO I STAŁEGO MONITORINGU KODEKSU ETYKI PRACOWNIKÓW DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ „SŁONECZNE WZGÓRZE” W RYJEWIE
- CELE WEWNĘTRZNEGO PRZEGLĄDU I MONITORINGU
Cel główny:
- Zbadanie jakości realizacji zadań nałożonych na pracownika przez przyjęty KODEKS ETYKI.
Cele pośrednie:
- Analiza jakości wykonywanych zadań służbowych przez poszczególnych pracowników,
- Zbadanie relacji wynikających z kontaktu służbowego między pracownikiem a mieszkańcem,
- Określenie respektowania ogólnie przyjętych norm i zasad zachowań, w stosunku do współpracowników w miejscu pracy i poza nim, a także sposobu utożsamiania się pracownika z wizerunkiem zakładu pracy w miejscach publicznych.
Procedura obowiązuje wszystkich pracowników Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie.
Przegląd dokonywany jest każdego roku kalendarzowego.
- FORMY PRACY
Do oceny stopnia osiągniętych celów służą następujące techniki badawcze:
- Ankieta przeznaczona dla pracowników pt. „OCENA REALIZACJI KODEKSU ETYKI”,
- Ankieta przeznaczona dla mieszkańców pt. „KARTA SATYSFAKCJI KLIENTA”,
- Pisemne skargi i zażalenia wniesione przez interesantów.
- FORMA RAPORTU Z PRZEGLĄDU I STAŁEGO MONITORINGU
Do oceny stopnia realizacji KODEKSU ETYKI Dyrektor Domu powołuje Zespół z przedstawicieli poszczególnych grup zawodowych pracowników Domu.
Po gruntownej analizie dokumentów wymienionych w pkt. 2 , Zespół przygotowuje raport, który określa stopień realizacji KODEKSU ETYKI i przekazuje go:
- Wszystkim pracownikom,
- Do publicznej wiadomości na stronie internetowej Domu.
Wszelkie wnioski dotyczące przestrzegania KODEKSU przedstawiane będą przez Zespół Dyrektorowi Domu.
PROCEDURA COROCZNEGO PRZEGLĄDU ZEWNĘTRZNEGO I STAŁEGO MONITORINGU KODEKSU ETYKI PRACOWNIKÓW DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ „SŁONECZNE WZGÓRZE” W RYJEWIE
- CELE ZEWNĘTRZNEGO PRZEGLĄDU I MONITORINGU
Cel główny:
- Ocena całościowych, kompleksowych działań pracowników Domu dokonywana przez społeczność lokalną, mieszkańców i osoby zainteresowane.
Cele pośrednie:
- Określenie jakości wykonywania zadań służbowych przez pracowników,
- Ocena stopnia zachowania pracowników w stosunku do interesantów i mieszkańców Domu,
- Ocena stopnia kompetencji pracownika.
Przegląd dokonywany jest raz w roku kalendarzowym.
- FORMY PRACY
Do oceny stopnia osiągniętych celów służy:
- Ankieta przeznaczona dla mieszkańców Domu i ich rodzin, bezpośrednich interesantów Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie, pt. „KARTA SATYFSAKCJI KLIENTA”
Ankiety pt. „KARTA SATYFSAKCJI KLIENTA” będą udostępniane na stronie internetowej Domu, a także do pobrania w Domu Pomocy Społecznej „Słoneczne Wzgórze” w Ryjewie, ul. Słoneczna 14 82-420 Ryjewo.
Wypełnione ankiety będzie można zostawić w recepcji Domu, przesłać pocztą elektroniczną na adres Domu lub wysłać listem.